Hegy az Alföldön - A Tarpai-Nagyhegy

Reggelre kisütött a nap.  A szél hideg ugyan, mégis vágyunk ki a szabadba. Elindultunk, hogy megnézzük a Tarpai hegyet. Én szkeptikus vagyok; - hegy az Alföldön? – gondolom mosolyogva. És lássanak csodát, a 41. – es főúton haladva, Beregsurányhoz közeledve már  látszik is a hegy, kimagaslik a síkságból. Az oldalán hétvégi házak sorakoznak, lombtalan gyümölcsfák, kopasz szőlővesszők várják a tavaszt. A terület bejáratánál tábla hirdeti, hogy autóval csak a telektulajdonosok hajthatnak be. Gyalog vágtunk neki az útnak, egy ideig a Tarpai Szőlő-hegyi tanösvényen haladtunk, majd egy keskeny, most is nehezen járható kis ösvényen jutottunk be a hegybe, az egykori kőbányába. Nyugalom van itt és csend. A bányafalak felső, löszös rétegeibe mély költőüregeket vájtak a gyurgyalagok.  Gyurgyalag

A kőfalak mentén sok a csipkebogyó, a gyümölcsét már megcsípte a fagy. Nagyon finom, télen gazdag C vitamin forrás.
Bebarangoltuk a Beregi-síkságból kiemelkedő 154 méter magas hegyet, ami egy tőről fakad a Kárpátok 2000 méter magas csúcsaival. Talaja azonos a tokaji Kopasz-hegyével. A Tarpai Nagy-hegy egykor működő vulkán volt, ma egy lesüllyedt, 15 millió éves lekopott romvulkán. A vulkáni működések fő szakasza 16,4-5,5 millió évvel ezelőttre tehető. A hegy kőzetét egy kétszintes kőbánya tárta fel. A bányaudvar fala féloldalasan kissé kibillent óriási kőlapokból áll. Leggyakrabban előforduló kőzete a dacit. 1860-tól 1986-ig kőbánya működött itt, a követ útalapnak, a Tisza mederrendezéséhez és házépítéshez használták.
Mire körbe jártuk a sziklafalakat  és végig izleltük a puhára érett csipkebogyókat, a nap  a láthatár peremére ért, különös fénnyel borította be a rozsdabarna köveket. Hazafelé még útba ejtettük a tarpai szárazmalmot,  Hetefejércse felújított templomát, a beregdaróci középkori templomot. Elhaladtunk az egykori tsz. kihalt tehenészete- és a beregben egyedüli, kérész életű, mára már  lepusztult sajtgyár mellett. Vásárosnaményban  az új, néhány napja átadott, II. Rákóczi Ferenc nevét viselő Tisza hídon haladtunk át. Ma is szép napunk volt.

Kapcsolódó cikkek

A Szent György-hegy szinte kettéosztja a Tapolcai-medence területét és áll magányosan a medence közepén.
... a Véndek-hegyet járjuk be. A két vulkanikus kúpból álló hegy Tapolca északi határában van.
"...Minden tanúhegyről csodálatosan szép a kilátás a Tapolcai-medencére és a Balatonra, de a Haláp-hegyről a legszebb.
Hegyestű gyakorlatilag egy a bányászás által félbevágott bazalthegy, melyet az emberi tevékenység tett érdekessé...
A kockásliliomok törékenyen állnak a fűben ... Elvarázsolt tündérlányok, kockás lila ruhában... a tavasz lírája.
Ki érti meg a sóhajtozásom,/ ki ad a sebemre írul vigaszt,/ ha senkivel én már nem parolázok,/ s nem perelek. E csend elriaszt.
Egymagában áll a síkon mint valami őrszem. Tanúhegyként, évezredek óta őrzi a tájat.
Hejce 276 lelket számláló csöppnyi falu a Zemplén nyugati lábánál, a Borsó-hegy és a Gergely-hegy ölelésében.